New Page 1
Turneringsreglement for BillardSyd`s holdturnering.
Opdateret 30/08-2023.
Indholdfortegnelse:
side 1 :
1.Indbydelser og Afvikling
side 1 :
2.Betaling & Tilmelding
side 2 :
3.Holdet .
side 2 :
4.Regler for Spillere/Reserver
side 3 :
5.Regler for Afbud/Kampflytning
side 3 & 4 :
6.Spilleregler/Kampen
side 4 :
7.Resultater/Stilling .
side
4 & 5 : 8.Regler for Finaler og K.O.Kampe
side 5 :
9.Afvikling Pokalturnering
side 6 & 7 :
10.Turneringstruktur .
side 7 :
11.Kval.Puljer .
side 8
12.Grundregler.2018 .
1.
Indbydelser og Afvikling:
Indbydelse til holdturneringen til alle restaurationer med billardbord, i det
område som holdturneringen dækker, omdeles i uge 26-29.2023. Eneste kriterium
for at deltage i holdturneringen er: Hjemmebaneværtshuset giver maden og 1
genstand hertil, til de 8 spillere + evt. chauffør.
(Har man
ikke køkken, kan man evt. bestille smørrebrød eller pizza).
Holdet / Restauratøren vælger ved tilmelding hvilken ugedag de ønsker at spille
hjemmekampe – udebaner foregår således ikke nødvendigvis på jeres dag !
Afvikles på
følgende måde: Mødetid kl.18 (Weekend kl.13) og der startes med en venskabelig
Makkerpot hvor modstandere spiller sammen.
Herefter
serveres maden (Også ved weekend kampe!) og efter spisning starter selve
Holdkampen.
Afvikling iflg.
Kampseddel som holdlederne har udfyldt , Hjemme skriver først.
OBS !
Der spilles altid om en genstand på alle spil i turneringen.!
2.
Tilmelding & Betaling senest 14/8-2023:
Holdturneringen begynder i september – Tidligste kampe mandag 11/9.
Pris:
Igen i år bliver der mulighed for at spare penge, jo flere hold man tilmelder jo
større rabat får man. Det første hold man tilmelder koster 1.200kr, melder man 2
hold til giver man kun 800kr for nr.2 hold, melder man 3 hold til koster det 3.
hold kun 600kr.
(eks.1: Værtshuset tilmelder 2 hold prisen er 1.200+800=2.000kr)
(eks.2: man tilmelder 4 hold, prisen er 1.200+800+600+600=3.200kr).
Skulle der være spørgsmål hertil er I selvfølgelig altid velkommen til at ringe
til vores Formand Pia N. - 50 43 55 52 eller Kasserer Kim H. - 40 85 34 10.
Alle
øvrige spørgsmål & input til Bestyrelsen er meget velkomne og vil blive taget
med på næste møde, når de er sendt skriftligt på
Mail:
per.billard@gmail.com eller SMS: 40526009.
Tilmelding til:
Turneringsleder Per P. - Brug venligst vedlagte skema (side 2).
Indbetaling:
Reg: 0687 Kontonr: 000 234 4572 Jyske Bank - OBS!!! Husk afsender.
Kvittering:
For betalte hold udsendes løbende af vores Kasserer (gerne på mail).
Husk
Pokalturneringen:
Pokalturneringen er en Cup-turnering som BillardSyd afvikler med holdene fra
alle Divisionerne, men hvor man kan møde alle Hold på tværs af disse (man sætter
kryds på tilmeldingsskema for at deltage i Pokalturneringen).
Det
koster ikke ekstra at deltage her også , og der afsluttes med en stor hyggelig
Pokalfinale lørdag d.10/2 i uge 6-2024 på SlukEfter – Næstved , hvor de 4
bedste hold har kvalificeret sig til at dyste om Pengepræmier, Flasker &
Pokaler.
3.
Holdet:
Et
hold består på spilledagen af 4 personer. Man må selvfølgelig benytte reserver
på holdet , en reserve kan være alle der ikke har deltaget på et andet hold.
Spillere må i samme sæson ikke deltage på 2 hold, og man er låst til det hold
man starter på. Undtagelsen er iflg. Regler for Spillere/Reserver.
For
at en spiller må deltage på holdet til Finalestævnet skal spilleren minimum have
deltaget i 3 holdkampe inden Finalestævnet.
Hvis
en spiller fra holdet har karantæne el. på anden måde er bortvist fra et bestemt
værtshus, bliver man selvfølgelig nødt til at benytte en af sine reserver denne
spilledag.
Det
er selvfølgelig ikke tilladt at benytte en 1.Division´s spiller på sit
2.Division´s hold som afløser fordi man lige står og mangler (Regler for
Spillere/Reserver).
4.
BillardSyd – Regler for Spillere/Reserver:
En
spiller må kun deltage på 1 hold i samme sæson.
Som
reserve i en alm. Hold-kamp må bruges enhver som ikke har spillet for et andet
hold i indeværende sæson.
Et
hold i 2.Division må i holdopstilling (pr. kamp) max indeholde 1 spiller som fra
foregående sæson er spilleberettiget til 1.Division.
Et
hold i 3.Division må i holdopstilling ikke indeholde 1 spiller som fra
foregående sæson er spilleberettiget til 1.Division.
Spilleberettiget til 1.Division det er man når man i en sæson har spillet mindst
3 kampe (incl. Pokalkampe) og dermed er finaleberettiget , på et hold som er i
1.division eller spiller sig til oprykning.
Hvis en
restauration har flere hold er der følgende muligheder for dispensation til at
låne reserver:
Et
hold i 1.Division må i nødstilfælde låne en spiller fra samme restaurations
øvrige hold i 1./2./3.Division , max. 1 gang pr. spiller.
Et
hold i 2.Division må i nødstilfælde låne en spiller fra samme restaurations
øvrige hold i 2./3.Division , max. 1 gang pr. spiller.
Et
hold i 3.Division må i nødstilfælde låne en spiller fra samme restaurations
øvrige hold i 3.Division , max. 1 gang pr. spiller.
Dvs.
at anden gang et nødstilfælde opstår må man ikke gøre brug af den samme spiller
som 1. gang osv.
Denne dispensation opnås hos Turneringslederen 40 52 60 09 pr. SMS / TLF , med
oplysning af navn på spilleren og vil løbende være opdateret på
www.billardsyd.dk.
En spiller som er
spilleberettiget til 1.Division
men
i efterfølgende sæson ikke spiller/opnår 3 kampe for et hold der efterfølgende
er berettiget må betragtes som nulstillet til ny sæson.
Geografiske
tilhørsforhold for en spiller som ønsker at deltage
i
BillardSyd Holdturneringer er at spilleren har Bopæl (Iflg. Folkeregister) i en
af følgende kommuner: Lolland , Guldborgsund , Vordingborg eller Næstved.
Der
er en stående dispensation til at spillere der deltog på et hold i den
foregående sæson stadig må deltage i den nye sæson , ved øvrige forhold må
ansøges til Bestyrelsen om evt. at opnå en dispensation.
Hvis
det opdages/oplyses at et hold i en kamp har gjort brug af en ikke berettiget
spiller har Turneringslederen bemyndigelse til at idømme holdet en straf for
denne kamp = tab af 2 mp.
Protest i forhold til
ikke berettiget spiller
indgives hurtigst muligt at dette opdages (Således at Bestyrelsen kan behandle
sagen) , Skriftligt til Bestyrelsen BillardSyd pr. mail/SMS
per.billard@gmail.com / 40 52 60 09 , senest ved grundspillets afslutning og
minimum 48 timer før start på Finalestævnet – Alt indkommet herefter vil
tidligst kunne blive behandlet ved førstkommende Bestyrelsesmøde efter
Finalestævnet.
5.
BillardSyd – Regler for Afbud / Evt. kampflytning:
Ved
afbud til holdkamp vinder modstanderen: v.u.k. 16-0.
Det
afbudsgivende hold fratrækkes 2 M.P. i deres Divisionsstilling.
Dette
gælder også ved afbud til en Pokalkamp !!!
Ved
afbud senere end 24 timer før kamp kan man blive pålagt at være med til at
betale for den tilberedte/bestilte mad kr.300,-.
Hvis
et hold i løbet af en sæson melder afbud 3 gange, kan dette hold uanset
placering ikke deltage ved Finalestævne.
Evt.
kampflytning - Aftale mellem 2 hold.
Ved
aftale skal ny dato vedtages af begge hold og meddeles til Turneringslederen
senest dagen før oprindelig programsat kampdato.
Når
en sådan dato er meldt ind er den bindende.
Flyttede kampe fra:
-
Turneringshalvdel.1
(før 31/12-2023) – Skal være afviklet senest i uge 2.
-
Turneringshalvdel.2
(efter 31/12-2023) – Skal være afviklet senest i uge 9 , Kampe programsat
herefter må kun rykkes til tidligere afvikling.
-
Undtagelsen fra pkt.
1 & 2 er hvis 2 hold vælger at bytte hjemme/ude i de 2 halvsæsoner dvs.
beholder spillerunde i samme uger som oprindelig programsat.
-
Der henstilles til at
såfremt en Restauration afvikler en ugeturnering i skomager-billard er man
selvfølgelig fleksibel med hensyn til at finde en anden uge til kampe mod
pågældende Restaurations hold, når de henvender sig i god tid.
6. Spilleregler/Kampen:
Der
spilles fra 0-70 point. Der skal afsluttes med kegle el. modstanderen laver
”skæve”. Vinderscoren er altid 70 point (man tæller ikke overpoint) og man taber
på max. 68 point.
Udlæg: Den
spiller som står øverst på kampsedlen lægger ud. Begge hold får lige mange udlæg
= 8 hver.
Point: Rødt=4
point, blegt=4 point, en kegle=2 point, kongen/midterpind alene (i et fuldt
besat keglefelt) =6 point.
Alle
kegler i et gennemløb=16 point (det er ikke et gennemløb hvis der befinder sig
en anden hvid bal i keglefeltet).
Bal
ud over banden tæller som kassehul, 3 baller i hul er selvfølgelig 10 skæve.
Berørt bal=stødt bal. Får man rørt en bal med køen, en beklædningsgenstand el.
kroppen mm, eller ved manglende bande, er der touche = 6 skæve + det man evt.
laver oveni. Hvis modstanderen ønsker det, kan han vælge at tage rød bal i
hånden, han kan også vælge at spille ballen som den ligger.
Direkte=6 skæve + de point der evt. bliver lavet ud over det.
Direkte er hvis den pointgivende bal ikke har været i bande el. ikke har været
ramt af en anden bal som kommer fra en bande.
Alle
kegler skal så vidt det er muligt altid rettes ind på pletterne efter endt stød
( de rettes ind af borddommeren). Der skal dog være luft mellem bal og kegle.
Hvis en kegle ikke har været væltet og ballen hviler op ad denne kegle, skal
keglen blive stående og må derfor ikke fjernes.
En
hvid bal som har været i kassehul og ikke kan lægges på pletten, lægges først på
plads når alle baller ligger stille efter næste stød, skal dog stadig ligge på
samme plet uanset den nye placering af den anden hvide bal. ( er pletten stadig
optaget, forbliver den ude af spillet et stød mere, el. til pletten er ledig)
Det
er spillerens eget ansvar at vente med at støde indtil dommeren har sat kegler
på plads og evt. placeret baller på pletterne, støder man inden bordet er klart
dømmes der direkte= 6 skæve+ evt. point.
Der må benyttes
jordemoder/jomfru/maskine i BillardSyd , hvis en sådan er tilstede i lokalet og
står til rådighed for alle.
Det
indskærpes til Borddommer og Tavlefører at følge rigtig godt med i spillet
således at vi altid får dømt korrekt dvs.
1.
Borddommeren bestemmer.
2. Ved
tvivlstilfælde er det efter samråd med Tavleføreren at Borddommeren dømmer.
3.
Tilskuere og spillere dømmer intet !
4.
Borddommer og Tavlefører må naturligvis ikke bruge mobiltelefon / Ipad og
lignende mens de dømmer !
7.
Resultater/Stilling:
Man
får 3 point for en vundet holdkamp, 1 point for en uafgjort holdkamp og 0 point
for en tabt holdkamp.
Man
opnår også en score, feks. 10-6 ( 10 vundne kampe og 6 tabte).
På
kampseddel skrives 1 for en vundet og 0 for en tabt.
Resultatet af en holdkamp skal indberettes af hjemmeholdet senest 24 timer efter
at kampen er færdigspillet til: Turneringleder Per P. på SMS : 40 52 60 09 ,
på
mail :
per.billard@gmail.com , eller på Messenger.
Resultater, Stillinger, Pokalturnering og meget mere, kan følges på vores
hjemmeside der bliver opdateret flere gange om ugen
www.billardsyd.dk
Stilling/Seedningsrækkefølge for Indledende puljer:
- M.P.
-
Scoredifference
- Sejre
- Indbyrdes
Kampe
- Omkamp
a´la Play-Off om placering , på neutral bane ca lige lang køreafstand.
8.
BillardSyd – Regler for Finaler og K.O.Kampe:
Pokalkampe, Pokalfinale & Finalestævne.
Kampsedler:
De 2
holdledere trækker lod om udlæg ca 15 minutter før kick-off og vinderen
bestemmer om de vil være Hjemmebane / Udebane.
De
får herefter hver udleveret en kampseddel hvorpå man skriver sit eget hold ,
derefter afleveres sedlen til stævneleder som samkører disse til kampstart.
Puljekampe v/6 Hold til slutspil:
De
afvikles efter seedning 1 mod 3 , Vinder.1 mod oversidder og Taber.1 mod
oversidder.
Der
spilles alle 16 singler og i tilfælde af uafgjort i første holdkamp skal
kampsedlen sammentælles for keglepoint , således at holdet med flest point også
spiller kamp.2.
Seedning til
puljefordeling:
(1-4-6) (2-3-5).
Semifinaler:
1A-2B , 1B-2A.
Placering i puljen:
1.
M.P.
2.
Scoredifference
3.
Egne keglepoint i alle kampe
4.
Omkamp - Holdpot (se under K.O.)
K.O.
kampe (Kvart- Semi- Bronze- & Finalen + Pokalkampe):
Der
spilles til 9 point = 9 sejre.
I
tilfælde af uafgjort 8-8 spilles herefter en omkamp som Holdpot 4 mod 4 til 150
p. denne kamp afgør således sejren. Der trækkes lod om udlægget og når Hold.A
har skrevet deres tavle , vælger Hold.B hvordan de vil stille op ligesom i
MakkerPot.
Seedning til kvartfinaler
efter 1 pulje:
1-8
, 2-7 , 3-6 & 4-5. Vinder1-Vinder4 , Vinder2-Vinder3.
Seedning til kvartfinaler
efter 2 puljer:
1A-4B , 1B-4A , 3B-2A & 3A-2B. Vinder1-Vinder4
, Vinder2-Vinder3.
Seedning til kvartfinaler
ved 6 hold fra 1 pulje:
3-6
& 4-5. 1-Vinder2 , 2-Vinder1.
9. BillardSyd & Carlsberg-Cup –
Pokalturnering 2023/24
Særregler for Pokalturnering:
Distancen er stadig til 70 point, men spillere på hold i 2.Division skal starte
på 6 point på tavlen og spillere på hold i 3.Division skal starte på 10 point på
tavlen, også når disse hold evt. mødes indbyrdes.
Indledende Runder:
Der
spilles i ugerne 40/41 (1.Runde), 45/46 (2.Runde) og 1/2 (3.Runde), efter åben
lodtrækning uden seedning, og det er holdet der trækkes op først der får
hjemmebane.
I
1.Runde deltager det antal x 2 som er tilmeldt flere end 16 hold, der udtrækkes
blandt alle tilmeldte hold.
Det
vil være muligt at flytte Pokalkampe ca 10 dage frem eller tilbage.
Finaleafvikling:
Det er tidligere vedtaget efter indkomne forslag, at vi spiller Pokal-Finalen på
et sted med 2 borde til afviklingen.
Når
der i åben lodtrækning er spillet ned til 4 hold afvikler disse en Pokal-Finale
efter følgende program:
Kl.
11.30 Lodtrækning til de 2 Semifinaler
Kl.
12.00 Semifinale.1 & Semifinale.2
Ca.
16.00 Finalen & Bronzekamp
Ca.
20.00 Præmieoverrækkelse
Det
er Pokalkampe, der spilles til 9 sejre og tiderne kun vejledende.
I denne
sæson spilles Pokalfinalen lørdag d.10/2 i uge 6-2024 på SlukEfter – Næstved.
Præmieliste 2024:
1.Præmie 4.000,- + 1 fl. Sprut
2.Præmie
2.500,- + 1 fl. Sprut
3.Præmie 2.000,- + 1 fl. Sprut
4.Præmie 1.000,- + 1 fl. Sprut
Highscore = 1 fl. Sprut
Herudover en Vandrepokal Indstiftet af Kafé Annén-Vordingborg som det
vindende hold opbevarer indtil næste Pokalfinale og de sørger også for at deres
Holdnavn bliver indgraveret i pokalen.
Ejerpokaler venligst sponsoreret af Bodega Slap Á – Rødbyhavn.
Flasker venligst sponsoreret af SlukEfter – Næstved.
10.
BillardSyd – Turneringsstruktur 2023/2024 Divisioner:
Nye
Hold:
Nye hold
tilmeldes i 2.Division – dog gælder hovedreglen fra 2.Division også disse , dvs
ved flere 1.Division berettiget spillere skal de starte i 1.Division hvis der er
plads.
1.Division:
Hovedregel:
Max.
10 Hold - I tilfælde af flere end 10 tilmeldinger tilbydes nye hold en plads i
2.Division.
Nedrykning nr. 9 & 10 - I tilfælde af max.8 hold er det altid nederste hold der
nedrykker.
2023/2024:
8
Hold tilmeldt. Nr.1 - 6 spiller slutspil efter Pulje til Cup princip.
Nedrykning: Nederste hold i puljen.
2.Division:
Hovedregel:
Et
hold i 2.Division må i holdopstilling (pr. kamp) max indeholde 1 spiller som fra
foregående sæson er spilleberettiget til 1.Division.
2023/2024:
9
Hold tilmeldt. Nr.1 - 8 spiller slutspil efter Cup princip.
Oprykning nr. 1 & 2 fra slutspillet.
Nedrykning: Nederste hold i puljen.
3.Division:
Hovedregel:
Et
hold i 3.Division må i holdopstilling ikke indeholde 1 spiller som fra
foregående sæson er spilleberettiget til 1.Division.
2023/2024:
7
Hold tilmeldt. Nr.1 - 6 spiller slutspil efter Pulje til Cup princip.
Oprykning nr. 1 & 2 fra slutspillet.
For alle puljer
gælder at ved 6 hold i puljen spilles i grundspillet 3 runder mod hinanden.
Spillere:
Spilleberettiget til 1.Division det er man når man en sæson har spillet mindst 3
kampe (og dermed finaleberettiget) på et hold som er i 1.division eller spiller
sig til oprykning.
Finaleberettiget Finalestævne = spillet mindst 3 kampe (incl. Pokalkampe).
Finaleberettiget
Pokalturnering = Deltaget på holdet i min. 1 Pokalkamp eller 2 Divisionskampe
forud for Pokal-Finalen.
Spillere må
ikke deltage på 2 hold i samme sæson og man er låst til det hold man starter på.
Undtagelsen er iflg. Regler for reserver og skal være anmeldt udlånt fra andet
hold på samme spillested.
11.
Kval.Puljer:
I
tilfælde hvor Bestyrelsen BillardSyd finder det nødvendigt, kan man indlede en
ny sæson med afvikling af Kval.Puljer, for at få en fair seedning af de
tilmeldte hold i de rette Divisioner.
Når
en sådan afvikling foretages gælder regelsæt for den øverst rangerende række ,
således at ingen hold vil være stillet dårligere end de ellers ville have været
(max.1.Div.Spillere osv.) , og efterfølgende inddeling i Divisioner må man
selvfølgelig bruge samme mandskab uanset række , da de pågældende spillere
uanset tidligere styrke selv har medvirket til at spille holdet til den
pågældende række (Mindst 3 kampe).
12.
Grundregler.2018:
BillardSyd Bestyrelsen
har tidligere stillet sig selv nogle grundlæggende spørgsmål som
skulle kunne danne grundlag for at de fleste ville kunne forstå de afgørelser
der nogen gange bliver truffet.
Vi har efterfølgende haft afstemninger om disse (Man kan jo
ikke ALTID være enige!!) , og herunder følger her en kopi af resultatet.
En del af disse har tidligere været administrativ praksis
uden dog at være en regel.
Grundregler pr.
d.18/8-2018:
1: Hvem kan deltage i
BillardSyd ?
Alle Værtshuse/Restaurationer som har et gyldigt Cvr.Nr. og
Bevilling, inden for geografisk dækningsområde.
2: Hvilke krav kan/skal
vi stille ang. Drikkevarer til Restauratører i BillardSyd ?
Det er 100% Restauratørens eget valg hvad man ønsker at
sælge/servere for sine gæster.
Spillesteder bedes venligst om ikke at servere dåseøl og
lignende , med forbehold for Leverandørsvigt / Ølstrejke / Varer der periodevis
kun kan fås på dåse.
3: Hvilke krav kan/skal
vi stille ang. Personale til Restauratører i BillardSyd ?
Der skal på alle Spillesteder være ædrueligt og
imødekommende personale , god service samt baggrundsmusik.
4: Hvilke krav skal vi
stille ang. Alternativt Spillested i BillardSyd ?
Ønsker en Restauratør at henlægge en/flere kampe på anden
adresse end egen restauration er det Restauratørens ansvar at overholde alle
regler ang. Personalebesætning , Drikkevarer køb/salg og evt. nødvendig
Lejlighedstilladelse/Alkoholbevilling.
5: Vedrørende seedning af
flyttede hold i BillardSyd ?
Når/hvis et hold skifter Værtshus eller holdnummer medtages
deres seedning i gældende række såfremt at minimum 50% af spillerne er
gengangere.
6: Vedrørende seedning af
Nye hold i BillardSyd ?
Når et nyt hold tilmelder sig og forespurgt på ønske om at
starte i 3.Division, har vi tidligere sæsoner vurderet navngivne spillere på
deres erfaring/styrke og efterfølgende givet tilsagn om 3.Division hvis
styrkeforholdet var passende til dette. Ligeledes har vi i få tilfælde gjort det
samme omkring 1.Division.
Dette vil forsat være vores udgangspunkt.
Med
venlig hilsen
Bestyrelsen BillardSyd
|